«

»

dec 04

Mely élelmiszerek vannak hatással a pajzsmirigyre?

Bizonyos természetes vegyi anyagok, az úgynevezett golyvaképzők jelen vannak az olyan élelmiszerekben, mint a manióka, a szójabab, a köles, a zöldségek, illetve a káposztafélék. A golyvaképzőkről megvizsgálták, hogy képesek beavatkozni a szervezet jódfelhasználásába, illetve a pajzsmirigy hormonanyagcserét is negatívan befolyásolhatják. A jódhiány mellett a nagy koncentrációban fogyasztott golyvaképzők összefüggésbe hozhatók a pajzsmirigyproblémák (a golyvaképződés, illetve a pajzsmirigyrák) fokozott előfordulásával. Éppen ezért nagyon fontos, hogy az étrend segítségével biztosítsuk a megfelelő jódbevitelt, valamint, hogy rendszeresen együnk olyan élelmiszereket is, amelyek elősegítik a pajzsmirigy megfelelő működését.

A káposzták családja

A progoitron típusú vegyületeket, melyeket glükozinolátoknak is neveznek, a kelkáposztából és a rutabagából (egy répafajta) izolálták 1950-ben és ekkor állapították meg, hogy ezek a vegyületek pajzsmirigy-ellenes tevékenységet végeznek. A glükozinolátok gyakoriak a káposzta család tagjai között vagy a keresztes virágú zöldségekben. Néhányat más vegyületekké alakítja a szervezet, amely folyamat során szintén zavart szenved a jód megfelelő felhasználása. Bár ritkán fordul elő a keresztes virágú zöldségek nagy mennyiségben történő bevitele a nőknél, akik enyhe jódhiányban is szenvednek, összefüggésbe hozható a pajzsmirigyrák kialakulásával, állapítja meg Cancer Causes and Control 2010 augusztusi számának egyik tanulmánya.

Gyakorlati megfontolások

Az olyan élelmiszerek, mint a keresztes virágú zöldségek és a szójabab értékesek, annak ellenére, hogy a pajzsmirigy elleni potenciál, a golyvaképző vegyület megtalálható bennük. Azonban fontos megjegyezni azt is, hogy a káposzták családjában talált glükozinolátok rákellenes tulajdonságokkal is bírnak. Éppen ezért nagyon fontos figyelembe venni, hogy a keresztes virágú zöldségek fogyasztására is szükség van, azonban egy jódhiányos állapot esetében érdemes belőlük kevesebbet fogyasztani. Nagyon fontos, hogy biztosítsuk, hogy a diéta megfelelő mennyiségű jódot tartalmaz, mert így lehet védekezni a golyvaképzők nemkívánatos hatásaikkal szemben.